Nieuws uit de parochie

GEWEZEN PASTOOR BUNSBEEK IN TENTOONSTELLING
zo 19 augustus '18

F4275a34Op vrijdag 24, zaterdag 25 en zondag 26 augustus organiseert de gemeente Glabbeek i.s.m. de drie Glabbeekse toneelverenigingen de tentoonstelling “Het leven in Glabbeek tijdens de oorlogsjaren” in zaal Glazuur. Op Tv-schermen worden verschillende verhalen van toenmalige dorpsgenoten tot leven gebracht.

Eén van die bijzondere mensen was Cornelius Segers. Cornelius werd op 26 mei 1860 geboren in Meerle (een dorp in de Belgische provincie Antwerpen en een deelgemeente van de stad Hoogstraten). Hij werd priester gewijd in Mechelen op 30 mei 1885. Hij werd in december 1901 op 41-jarige leeftijd pastoor benoemd van Bunsbeek en bleef dat tot aan zijn dood in juli 1925. Hij werd 65 jaar. Georges Jacquemyn uit Kapellen kruipt in de rol van pastoor Segers.

OVERLIJDEN MARCEL COECKELBERGHS
za 18 augustus '18

ZonsondergangOp 17 augustus ’18 overleed Marcel Coeckelberghs (ere-schoolhoofd). We nemen van hem afscheid op donderdag 23 augustus om 10 uur in de Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk van Kapellen.
We betuigen onze christelijke deelneming aan zijn familie en wensen hen veel sterkte.
www.ingedachten.be/nl/overlijdensberichten/overlijden-detail/17-08-2018/marcel-coeckelberghs

VOORBEREIDINGEN VORMSEL 2019 GESTART
za 18 augustus '18

foto (2) -aangepastHet catechesejaar 2018-2019 gaat eind september van start, maar nu reeds wordt er gewerkt aan de voorbereiding ervan. Op donderdagnamiddag 16 augustus ‘18 trokken de catechisten (begeleiders) Erika, Ingrid, Liesbeth, Gilbert en Gert voor een werkvergadering naar de inspirerende omgeving van de Abdij van Averbode. Er werd enkele uren vlijtig gewerkt om tegen 17.15 uur af te sluiten.
En hoe kan je beter afsluiten dan een bezoekje aan de Lekdreef…

Noteer alvast volgende data:
ouderavond op woensdagavond 12 september in zaal Glazuur (uitnodiging volgt later);
Heilig Vormsel (voor de kinderen geboren in 2007) op zondag 5 mei 2019.

Ps Interesse om komend jaar mee te werken aan de begeleiding van 11/12-jarigen? Geef gerust een seintje op 0474 72 14 82 of gert.janssens@kerk-lubbeekglabbeek.be

Geloof: natuurlijk, nuttig en gezond
zo 19 augustus '18

Woensdag 15 augustus 2018 – Onze-Lieve-Vrouw Ten Hemelopneming (kerkelijk jaar B)

Sigmund Freud leefde in een tijd van strenge kerkelijke moraal en van burgerlijk fatsoen. Een tijd waarin de Victoriaanse preutsheid nog volop doorwerkte.
En een van zijn grootste ontdekkingen was het verband tussen het onderdrukken van seksuele gevoelens en allerlei ziekten, lichamelijk zowel als psychisch. Dat was toen. Freud stierf in 1939.
Op dit ogenblik hebben we mei ’68 gehad en de hele seksuele revolutie en komt extreme onderdrukking van erotische verlangens waarschijnlijk nog wel voor bij enkelingen, maar het is zeker geen maatschappelijk verschijnsel meer.
Tegelijk tekent zich nu een andere tendens af. Psychiater Van den Berg was de eerste die het nieuwe fenomeen benoemde: mensen die in toenemende mate ziek worden door de afwezigheid van God, het onderdrukken zelfs, van elke gedachte aan God.
Die visie had eerst heel weinig succes. Tot voor kort geloofde men immers bijna blindelings het atheïstische dogma dat religieuze overtuigingen en gevoelens aangepraat zijn. Dat religie door opvoeding en onderwijs de kinderen ingepompt wordt. Indoctrinatie dus. Maar het wordt steeds duidelijker dat die opvatting onzin is. Bepaalde beelden, voorstellingen en verhalen worden natuurlijk wel doorgegeven. Maar het religieus-zijn zelf wordt ons absoluut niet aangepraat.
Het besef dat we deel uitmaken van een groter geheel dat ons draagt en tegelijk ook helemaal overstijgt, dat besef zit diep in ons en hangt samen met ons menszijn. “Gij hebt ons geschapen naar U toe” zei Augustinus 1.600 jaar geleden, en elk nieuw onderzoek in onze tijd bevestigt zijn woorden: het religieuze zit in ons, het is van alle tijden en van alle culturen, het hangt helemaal vast aan ons menszijn.
Als er iets ons aangepraat wordt, dan is dat atheïsme.

Positief
Geloven doen we spontaan, het zit in onze natuur. Bovendien blijkt geloven ook heel gezond te zijn.
Elk wetenschappelijk gefundeerd onderzoek daaromtrent (en daar wordt heel veel onderzoek naar gedaan) wijst in dezelfde richting: mensen die geloven zijn doorgaans niet alleen gelukkiger maar hebben, statistisch bewezen, ook aanzienlijk minder last van een zeer groot aantal ziekten.
En daarbovenop wijzen onderzoeken uit dat gelovige en praktiserende mensen doorgaans ook maatschappelijk meer betrokken zijn en zich sociaal meer inzetten dan andere mensen.
Waarom zeg ik dat nu allemaal? Zeker niet om triomfalistisch te doen, want dat zou wel erg misplaatst zijn in deze tijd van bijna volledig wegdeemsteren van het geloof.
Maar opdat wij er ons meer bewust zouden van worden dat gelovigen zich niet moeten verantwoorden. De bewijslast ligt niet bij ons, wij hoeven niets te bewijzen. Religieus geloof is natuurlijk, het is algemeen menselijk, het gaat niet in tegen ons verstand, het is gezond voor de individuele mens en het werkt ook gunstig voor de gemeenschap.
Wie kan bewijzen dat ongeloof het beter doet, mag dat altijd proberen.
Je kan natuurlijk ook zeggen: Kerk en geloof hebben niet alleen veel goeds gedaan, zij waren soms ook oorzaak van veel ellende. Dat is juist. Maar mensen maken nu eenmaal misbruik van dingen die goed zijn op zich, zoals geloof, vaderlandsliefde, wetenschap en zelfs kunst.
Niet-gelovige mensen en instellingen doen dat trouwens evenzeer als gelovigen.
Maar hoe komt het dan dat de secularisering zo snel en zo grondig is gegaan? Toch niet omwille van de “argumenten” van het atheïsme, ook niet die van de zogenaamde “nieuwe atheïsten”, want die “argumenten” zijn zo oud als de straat en al honderd keer weerlegd. Ik denk, gewoon omdat ongeloof nu eenmaal beter past bij onze huidige welvaart en onze libertijnse levensstijl. Geloof wordt als je veel geld en kansen hebt iets hinderlijks, een pretbederver eigenlijk.

Onbehagen
En toch voelen velen zich in die huidige situatie steeds minder happy.
Zij missen iets.
Dat komt omdat wij, zoals gezegd, vanuit onze natuur gelovig zijn.
Maar ook om nog iets anders. Onze cultuur, ons denken en zelfs ons politiek handelen zijn helemaal doordrongen van het christelijk geloof.
Terwijl wij over dat christelijk geloof steeds minder weten. Wij kennen bijna alleen nog de aberraties ervan.
Veel tijdgenoten kennen bijvoorbeeld wel de onzin en de leugens die erover verkocht worden in de “Da Vinci code”. Maar wanneer zij voor een religieus schilderij van Da Vinci staan weten ze niet waar hij het over heeft. Het lijkt wel of onze navelstreng is doorgesneden.
Wij zijn ontheemden geworden, vreemden in eigen huis.
En daarom gaan er, juist vanuit ongelovige hoek, steeds meer stemmen op om terug meer ruimte te geven aan het christendom, maar dan een christendom zonder God.
Een soort cultureel christendom, een moreel christendom, een christendom van waarden. Een christendom van de onzin dus.
Want christendom is nu eenmaal niet verkrijgbaar zonder God.
Trouwens, dat soort christendom zonder God hebben we eigenlijk al.
Dat is precies wat we nu hebben in het Westen. Maar het is een lege doos.

Gewoon doen
Waarom het in godsnaam zo moeilijk maken?
Laten wij gewoon terug meer aandacht opbrengen voor God in ons leven en voor ons geloof. Er wat aan doen.
Niemand zal ontkennen dat een zekere secularisering nodig en nuttig was omdat het geloof, zeker in sommige landen, te drukkend en te bevoogdend aanwezig was. Maar die secularisatie is te ver doorgeschoten en is atheïsme geworden.
‘Overreacting’ is nooit goed. Nederland bijvoorbeeld, waar ze tot voor kort rondliepen met zwarte kousen tot onder hun kin, is een door-en-door atheïstisch land geworden. Wij mogen het zover niet laten komen.
Vooral ook omdat dat atheïsme, omwille van de hogergenoemde redenen, waarschijnlijk van voorbijgaande aard is.
En het is niet goed op een trein te springen die nergens naartoe rijdt.
Laten we het verdere afglijden tegengaan. En ons bewust opnieuw keren naar het geloof dat alles heeft om van ons bevrijde en gelukkige mensen te maken.
En laten we het ook terug doorgeven aan onze kinderen. Niet zozeer omdat dat onze plicht zou zijn, maar omdat onze kinderen daar recht op hebben in een wereld van vooral leegte en lawaai.

TRACTORPROCESSIE HOELEDEN
do 16 augustus '18

DSC_0035_848In Hoeleden vindt op zondag 19 augustus 2018 het jaarlijkse tractortreffen (11 uur) plaats. Om 13.30 uur vertrekt de tractorprocessie (+- 15 km) aan de feesttent op de Zandstraat. In onze gemeente passeert de colonne in Zuurbemde. Aansluitend (15.30 uur) volgt de tractorwijding aan café De Lustige Schutters. Dit als afsluiter van de tiendaagse Hoeleden-Dries kermis, georganiseerd door De Jonkheid Hoeleden-Dries. Er worden ook dit jaar honderden tractoren verwacht.

Meer info op www.facebook.com/kermisHoeleden.

OVERLIJDENS
do 16 augustus '18

ZonsondergangGermaine Oversteyns
Op 10 augustus ’18 overleed Germaine Oversteyns. We nemen van haar afscheid op zaterdag 18 augustus om 10 uur in de Onze-Lieve-Vrouw Geboortekerk van Kapellen.
We betuigen onze christelijke deelneming aan haar familie en wensen hen veel sterkte.
https://begrafenissen-rummens.be/germaine-oversteyns/

Elza Tuteleers
Op 14 augustus ’18 overleed Elza Tuteleers. We nemen van haar afscheid op zaterdag 18 augustus om 12 uur in de Sint-Quirinuskerk van Bunsbeek.
We betuigen onze christelijke deelneming aan haar familie en wensen hen veel sterkte.
https://www.ingedachten.be/nl/overlijdensberichten/overlijden-detail/14-08-2018/elza-tuteleers

EEUWENOUDE MARIAPROCESSIE IN WEVER SPRINGLEVEND
wo 15 augustus '18

Op woensdagnamiddag 15 augustus ’18, oftewel het feest van Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming, organiseerde het vorig jaar opgerichte processiecomité van Wever de jaarlijkse processie in hun dorp. Veel mensen, jong en minder jong, uit Wever en omstreken stapten mee van aan de Sint-Antoniuskerk, opgeluisterd met feestelijke klanken door de Koninklijke Harmonie Crescendo, tot aan de kapel van de Heinkensberg. Priester Luc Thiry droeg de zonnemonstrans met daarin de geconsacreerde hostie en sprak een woordje bij aankomst aan het populaire Mariaoord.
Nadien was er nog een drankje en mogelijkheid tot een gezellige babbel in parochiecentrum ‘t Solveld.

De kapel van de Heinkensberg staat bij vele mensen uit de wijde omgeving generaties lang bekend als een plaats van rust. Andere branden er een kaarsje en leggen hun zorgen in de handen van Maria of komen bidden om genezing.

Het was hartverwarmend te mogen zien dat veel mensen zich betrokken voelen bij deze traditie en mee willen zorgen voor het bewaren van deze geloofstraditie. Ook al gaan er minder mensen naar de kerk, de volksdevotie blijft nog zeer levendig.

Dank aan iedereen die zijn of haar steentje heeft bijgedragen. Mogen we ook volgend jaar rekenen op je medewerking?

Foto’s: Diane Wustenberghs

OPENLUCHTVIERING AAN EEUWENOUDE KAPEL WEVER EERT MARIA
wo 15 augustus '18

15 augustus, oftewel het feest van Onze-Lieve-Vrouw Tenhemelopneming, is naar jaarlijkse traditie een geloofsfeest in Wever. In de rustgevende omgeving van de vierhonderd jaar oude kapel van Onze-Lieve-Vrouw van de Heinkensberg werd de eucharistieviering opgedragen. Net voor 10 uur liep het grasveld vol aan de prachtige Mariakapel. Meer dan 350 mensen kwamen afgezakt naar het populaire Mariaoord. Priester Luc Thiry ging voor in de stemmige eucharistieviering en het koor van Glabbeek-Kapellen luisterde het geheel muzikaal op.

Het Mariabeeld van de Heinkensberg werd, volgens de legende, omstreeks 1572-1573 aangebracht door de Spaanse generaal Don Dionysius Vicca, geboren te Cadiz (Costa de la Luz, Zuid-Spanje). Hij zou als legeraanvoerder van de spaanse hertog Alva een overwinning behaald hebben op één van de legers van Willem van Oranje. Als dankbetuiging heeft hij de kapel op de Heinkensberg laten bouwen.

We houden eraan om iedereen, die op welke wijze dan ook heeft meegewerkt, van harte te danken hiervoor.

Naar jaarlijkse traditie trekt in de namiddag (15 uur) de processie door het dorp: van aan de Sint-Antoniuskerk naar de kapel en terug. U bent van harte uitgenodigd.

Wonderen
ma 13 augustus '18

Zondag 12 augustus 2018 – 19de zondag door het jaar (jaar B)

De vroegere pastoor van Roosbeek, Mr. Cleynen, had een oom die toen hij 90 was nog korte ritjes deed op z’n paard.
Maar ja, 90 is 90 en stilaan begon hij toch last te krijgen van allerlei kwaaltjes en ongemakken. Maar wanneer hij dan zijn huisarts daarover aansprak kreeg hij altijd weer hetzelfde te horen: het in de hedendaagse geneeskunde legendarisch geworden advies “daar moet ge leren mee leven”.
Waarop oompje dan telkens zijn vermanend vingertje naar boven haalde om op plechtige toon tegen de huisarts te zeggen: “Dokters zijn er tegenwoordig genoeg, maar geneesheren, dat is wat anders.”

Eigen kracht
Hoe sympathiek dit kranige oompje ook was, hij had toch niet helemaal gelijk. Immers, ook geneesheren genezen je niet echt, toch niet in de strikte zin van het woord. Anders zouden het wonderdoeners zijn.
En geneesmiddelen genezen je eigenlijk ook niet.
Ons lichaam bezit een geweldig vermogen om spontaan te herstellen, om wonden te genezen en ziekten te bevechten. Je ziet dat heel goed als je een kleine verwonding of een lichte aandoening opgelopen hebt.
Geef je lichaam de nodige tijd en het geneest zichzelf. Men noemt dat, met een groot woord, het regeneratievermogen van ons lichaam.
Soms echter zijn wij zo verzwakt of is de ziekte zo sterk dat het vermogen van ons lichaam om zichzelf te herstellen moet geholpen worden.
En dat is nu precies wat artsen en geneesmiddelen doen. Ze proberen dat oorspronkelijke vermogen om zichzelf te genezen te versterken of te activeren.

Teken
Iets gelijkaardigs vind je terug bij de meeste wonderen die in de Bijbel vermeld worden. Neem nu de wonderbare broodvermenigvuldiging.
Jezus zorgt niet voor een wondermiddel waardoor de honger van de mensen verdwijnt en ze nooit meer honger krijgen. En hij zorgt er ook niet voor dat geen enkele arme in Israël of in de hele wereld nooit nog tekort zou hebben. Jezus is geen tovenaar uit een fantasy reeks op tv. Jezus is een Icoon van God.
Zijn wonderen zijn altijd tekenen. Tekenen van de zorg van God voor zijn mensen.
Op een gegeven moment zijn enkele duizenden mensen hem, volgens het verhaal, al dagen aan het volgen en ze krijgen honger. Maar blijkbaar zijn er maar 5 broden beschikbaar. Het spreekt echter vanzelf dat de meesten van hen een goedgevulde zak met proviand bij hebben, anders waren ze allang terug naar huis. Wat Jezus hier via zijn woorden en via zijn uitstraling bereikt is dat iedereen begint te delen met iedereen. En ineens is er overvloed.
Als je weet hoe hebberig wij zijn en hoe wij normaal reageren, besef je dat dit wonder veel spectaculairder is dan welk toverkunstje ook.

Geloof
Maar zo’n wonder kan dus, als je maar echt gelooft. Geloven is het sleutelwoord.
En op de eerste plaats werkt geloof op het stimuleren van de kracht die in onszelf zit. Denk aan de geneeskunde. Telkens als wij een dip doormaken, neerslachtig zijn, heel veel verdriet hebben, geen uitkomst meer zien, gaat geloof ons helpen door de genezende kracht die in ons zit te mobiliseren en onze moeilijkheden te overwinnen.
Jezus zegt: geloof dat wat je vraagt, je al verkregen hebt – dat de oplossing bij manier van spreken al “onderweg is” – en je zal het verkrijgen.
Het is wat Mariah Carey en Whitney Houston in hun liedje “When you believe” zo prachtig onder woorden brengen.
Maar is gebedsverhoring dan het resultaat van een succesvol psychologisch trucje? Neen. Het gaat niet om trucs, gegoochel of magie.
Normaal zal God niet ingaan tegen zijn eigen schepping.
Niet tegen onze natuur, niet tegen ons verstand en niet tegen onze psychische mechanismen. Zelfs de meest opzienbarende genezingen – en regelmatig zijn daar meldingen van – gaan niet tegen de natuur in, gaan over duizelingwekkend versnelde natuurlijke processen.

Suggestie?
Maar de vraag blijft: gaat het dan toch niet om een psychologische truc die deze processen op gang zet?
Zoals bij het gebruik van placebo’s: het werkt, zolang je maar gelooft dat het water dat ze je inspuiten een wonderlijk geneesmiddel is. Het antwoord is andermaal neen. En wel om deze reden.
Het niet te ontkennen succes van placebo’s is gebaseerd op bedrog. Eens dat je dat door hebt werkt het niet meer. Bij religieus geloof is dat helemaal anders. Hoe vurig je ook gelooft, je krijgt bijna nooit wat je precies vraagt.
God staat duidelijk niet voortdurend klaar om jou op je wenken te bedienen.
Maar terwijl je financiële toestand verder achteruitgaat of je vrouw je toch definitief verlaat of een geliefd iemand toch doodgaat, ben je uit het hele proces toch sterker uitgekomen. Omdat je heel die tijd van beproeving hebt mogen ervaren dat God je draagt en van je houdt, je nooit zal laten vallen.
En dat geeft enorme kracht en een eigenaardig soort blijheid in al je miserie.
Je gaat ook meer zelf de handen uit de mouwen steken, je meer inzetten en minder vlug ontmoedigd zijn.
Misschien is dat wel het grootste mirakel van God: dat Hij ons krachtig helpt om zonder mirakelen toch ten volle te leven.
Waar het werkelijk om gaat is: het weten dat God je draagt, dat – wat je ook overkomt – je veilig bent in zijn hand.

Maar
Dit gezegd zijnde is het echter duidelijk dat je als christen ook openstaat voor miraculeuze zaken waarbij je verstand tilt slaat.
Wij kunnen niet anders. Immers, het centrale thema van ons geloof, de verrijzenis van Christus, is er zo al een.

JE ONGEBRUIKTE KLEDING EN SCHOENEN…
vr 10 augustus '18

RodeContainers.jpgZomertijd = opruimtijd
In de zomervakantie hebben we wat tijd voor onszelf… en misschien ook om onze kleerkast op te ruimen? Met kleding en schoenen die je niet meer draagt, kan je mensen in nood helpen via de rode kledingcontainers van Wereld Missie Hulp. Stop ze in een kleine zak en bindt deze vast. Zo kan je ze het best in de bak deponeren.

Je vindt de rode kledingdepotbakken op volgende plaatsen:
– Attenrode, aan de kerk (Doelaagstraat)
– Bunsbeek, aan Jeugdhuis De Kloemp (Schoolstraat)
– Glabbeek, parking kerk (Dries)
– Kapellen, parking kerk (Dorpsstraat)
– Wever, parking kerk (Solveldweg)
– Zuurbemde, parking kerk (Bronstraat)

Een deel van de kledij verzendt Wereld Missie Hulp rechtstreeks naar verantwoordelijken (missionarissen, ontwikkelingshelpers, inlandse verantwoordelijken) voor de armen in Oost-Europa en de zuidelijke landen in het kader van haar humanitaire projecten. De rest verkopen ze, onder andere via de WMH-shop te Boechout. Zo weet je zeker dat je kleren niet in handen komen van een commercieel bedrijf, maar ten goede komen aan kansarme mensen in de derde en vierde wereld.
#alleenvoorhetgoededoel

Meer info: www.wereldmissiehulp.be/rode-kledingcontainers

Pagina's