Pastoor Louis Vanderheyden

Op woensdag 15 oktober 2014 overleed onverwacht pastoor-emeritus Louis Vanderheyden op 79-jarige leeftijd in het H.-Hartziekenhuis te Tienen.

Louis Vanderheyden werd geboren op 2 maart 1935 te Molenbeek-Wersbeek, waar hij de lagere school doorliep. Daarna was hij extern in het college te Diest, waarna hij als intern de humaniora vervolledigde in het college te Heusden. Van 1956 tot 1962 studeerde hij filosofie en godgeleerdheid in het Klein en Groot Seminarie te Mechelen.
Op 8 juli 1962 werd hij door kardinaal Suenens in de Sint-Romboutskathedraal te Mechelen priester gewijd. Zijn eremis droeg hij op in de kerk van Molenbeek op 15 juli 1962.
Na zijn wijding werd hij onderpastoor in Mechelen, nadien (1970) medepastoor in Hoegaarden. In die periode was hij tevens godsdienstleraar in de lagere en de middelbare rijksschool te Boutersem.
Op 15 augustus 1978 werd Louis Vanderheyden aangesteld als pastoor in de Sint-Quirinusparochie
te Bunsbeek (Glabbeek) en aalmoezenier van de H.-Hartkliniek te Tienen. Van 2005 tot eind 2010 was hij daarenboven pastoor van de parochies Attenrode en Wever.

Gedurende 36 jaar heeft de pastoor in Bunsbeek honderden kinderen gedoopt, talrijke jongens en meisjes hun eerste communie laten beleven en hen begeleid op de weg naar het vormsel. Hoeveel koppels zou hij niet getrouwd en hoeveel zieken niet bezocht, getroost en geholpen hebben? Hoeveel keer is hij niet voorgegaan in de eucharistieviering? Ook de kinderen en leerkrachten van vrije basisschool De Duizendpoot van Bunsbeek-Wever lagen hem nauw aan het hart.
Na zijn pensioen in 2010 bleef pastoor Vanderheyden, zoveel hij kon, voorgaan in “zijn” kerk in Bunsbeek en zorgen voor “zijn” mensen.
In juli ’12 werd in een overvolle kerk te Bunsbeek de 50ste verjaardag van zijn priesterwijding gevierd.
Op zondag 28 september 2014 ging hij voor de laatste keer voor in een viering in de kerk van Bunsbeek.

Velen kenden pastoor Vanderheyden als de vriendelijke en kranige priester, die in de pastorie van Bunsbeek woonde en elke dag opnieuw goed verzorgd werd (en dit tot op het laatste moment) door zijn steun en toeverlaat mej. Leona Declerck.

De uitvaartplechtigheid vond plaats op woensdag 22 oktober ‘14 om 10 uur in de Sint-Quirinuskerk te Bunsbeek (Bunsbeekdorp).
De gedachtenismis werd opgedragen op zondag 16 november 2014 om 9.30 uur in de Onze-Lieve-Vrouw-Geboortekerk van Kapellen (Dorpsstraat).