Aartsbisdom Mechelen-Brussel

Wapenschild Aartsbisdom

Een bisdom is een verzameling dekenaten. Aan het hoofd van een bisdom staat een bisschop. In België zijn 8 bisdommen: Antwerpen, Brugge, Doornik, Gent, Hasselt, Luik, Namen en het aartsbisdom Mechelen-Brussel.
Een aartsbisdom is het belangrijkste bisdom. Aan het hoofd van een aartsbisdom staat de aartsbisschop. De aartsbisschop staat tevens aan het hoofd van de Belgische kerkprovincie.

Wij behoren tot het aartsbisdom Mechelen-Brussel en dit is opgedeeld in drie vicariaten: Vlaams-Brabant en Mechelen, Brussel en Waals-Brabant.

Aan het hoofd van ons (aarts-)bisdom staat kardinaal Jozef De Kesel.

Aartsbisdom Mechelen-Brussel: www.kerknet.be/organisatie/aartsbisdom-mechelen-brussel

Mgr. Jozef De Kesel

Vicariaat Vlaams-Brabant en Mechelen: www.kerknet.be/organisatie/vicariaat-vlaams-brabant-en-mechelen