Nieuws uit de parochie

De juiste keuze
di 25 september '18

Zondag 23 september 2018 – 25ste zondag door het jaar (jaar B)

Het boek Wijsheid (eerste lezing) is ontstaan in Alexandrië in Egypte, ietsje vóór het optreden van Jezus in Palestina. Egypte, en gans het Midden-Oosten, alle landen die onderworpen waren door Alexander de Grote stonden in die tijd sterk onder de invloed van de Griekse cultuur, het hellenisme. Niet alleen de Griekse architectuur en de Griekse mode maar ook de Griekse hang naar theater en wagenrennen, sport en lichaamscultuur kwamen sterk in de belangstelling. En vandaar ook het hedonisme, het genieten van de goeie dingen des levens. Vooral dan bij de rijkere mensen, die daar voldoende tijd en geld voor hadden. En, u voelt het zo al aankomen, net zoals in Palestina zelf komen er over de hele wereld binnen de Joodse gemeenschappen spanningen tussen de vrome, Bijbelvaste Joden die trouw bleven aan het traditionele geloof en de zogenaamde afvalligen: de meer hedonistisch gerichte, Grieksgezinde Joden.

Scheiding
Een vrij lange inleiding met, tegen mijn gewoonte in, nogal wat tekstuitleg en beschrijving van de context. Maar dat komt omdat we hier stuiten op een zeer belangrijk en steeds terugkerend fenomeen in de geschiedenis van de joods-christelijke levensopvatting. Het conflict namelijk tussen zij die menen dat er geen levensvervulling, geen goed en gelukkig leven bestaat buiten God en zij die goed en zinvol leven vertalen in simpelweg zoveel mogelijk genieten van het leven. Enerzijds heb je dus zij die vinden dat je als mens, als schepsel, alleen maar geluk en levensvervulling kan vinden als je leven een zo exact mogelijke afspiegeling is van de goedheid, de liefde en rechtvaardigheid van God zelf, Diegene die je geschapen heeft. En anderzijds zij die vinden dat je de Schepper (of het Leven) alleen maar eer kan aandoen door volop te genieten van al het leuke en aangename dat de wereld te bieden heeft. Natuurlijk zal je in de praktijk die zwart-wit-tegenstelling zelden in al haar scherpte tegenkomen bij concrete mensen. Mensen die God en geloof heel belangrijk vinden genieten evenzeer van seks, van reizen en van lekker eten als anderen.
Waar het over gaat is de vraag: wat is het belangrijkste, waar verwacht je het meest van?

Tijdsgeest
Als je het zo bekijkt zie je ook heel scherp dat individuele opvattingen heel sterk bepaald worden door de tijdsgeest. En dat in onze tijd bijvoorbeeld die tijdsgeest heel sterk overhelt naar het hedonisme. Tegenwoordig is genieten verplicht. Je komt niet op tv als je niet met veel enthousiasme vertelt over de dingen waar je allemaal van geniet. En dat blijken in de regel een ander soort genietingen te zijn dan die waar Theresia van Avila het over heeft: over de vervoering in haar omgang met God. De genietingen vandaag gaan over reizen, restaurantbezoek, kopen van nieuwe huizen, een trouwjurk, over luxe cruises en snoepreisjes. Als je je niet blind staart op de details, dan duurt het echter niet lang of je krijgt een meer fundamenteel verschil in de gaten.

Egocentrisme
Van het ogenblik af dat een mens zich bewust is van zichzelf, van zodra je iets als een “ik” hebt, is er ook de mogelijkheid om die “ik” op de eerste plaats te zetten, om het “ik” het middelpunt van alles te laten zijn. Om de hele wereld en al de mensen te herleiden tot hulpmiddelen om dat “ik” te promoten. Alles draait om mij. Als ik maar geliefd, geaaid, bewonderd en geprezen wordt. Wat telt is mijn droom, mijn carrière, mijn geld en mijn gezondheid, mijn plezier. En je voelt meteen hoever deze levenshouding afstaat van wat Jezus van ons vraagt. Wat Jezus van ons wil, is dat we onze eigen ambities en wensen ondergeschikt maken aan het dienaar van allen zijn. Niet minder dan dat. Dat we in plaats van hedonistisch te zijn, mensen die van het ene pleziertje hollen naar het andere, alles doen opdat anderen gelukkig zouden zijn. En precies daarin zelf gelukkig worden. Het christendom leert ons immers dankbaar te zijn voor het leven, en dat leven ook regelmatig te vieren en ervan te genieten. Maar het leert ons ook dat als je gelukkig wil worden en levensvervulling wil vinden, je dat niet zult vinden door het koortsachtig te zoeken in zoveel mogelijk genieten. Geluk is een bijproduct, een toegift bij iets anders. Je vindt het alleen als je je inzet voor anderen, als je probeert iets te betekenen voor anderen.

Omslag
En ineens besef je dat precies op dit punt de grote draai al gemaakt is. Als wij vandaag spreken over ontkerkelijking, over de dood van God en de post-christelijke tijd, dan hebben wij het over lege kerken, een antichristelijke pers en de godsdienstige ontbossing bij onze mensen, het feit dat de doorsnee westerling ook bijna niets meer weet over het geloof. Maar naast deze, meer uitwendige tekens, is er een veel dieper gaande omslag bezig. Het feit dat bijvoorbeeld steeds minder jongeren kiezen voor het beroep van verpleger. Het is maar een voorbeeld, maar het is wel een teken aan de wand. Wij willen niet meer dienen, niet meer de “hoeder van onze broeder” zijn. Veel meer dan het feit dat de mensen niet meer naar de Mis gaan tekent dit een christelijke wereld in zware crisis. Maar er is ook licht aan het eind van de tunnel. Met alleen maar individualisme, carrièrisme en egoïsme rijden wij onszelf immers muurvast. Uiteindelijk zullen wij, om niet helemaal ten onder te gaan, gewoon niet anders kunnen dan terug te keren naar de aloude christelijke ambitie: groot worden in het dienen van anderen. Het gaat tenslotte om een advies van Christus zelf. Dat leg je niet zomaar naast je neer.

GRATIS DIGITALE NIEUWSBRIEF GLABBEEKSE PAROCHIEGEMEENSCHAPPEN
zo 23 september '18

F4275k35Wens je gratis op de hoogte gehouden te worden van de nieuwsberichten rond de zes Glabbeekse parochiegemeenschappen (Attenrode, Bunsbeek, Glabbeek, Kapellen, Wever en Zuurbemde) maak dan gebruik van onze digitale nieuwsbrief! Hiervoor hebben we enkel je e-mailadres nodig.
Indien je geen interesse meer hebt, kan je jezelf uitschrijven via de link onderaan elke nieuwsbrief.

Inschrijven via www.kerk-lubbeekglabbeek.be/nieuwsbrief

STARTVIERING SCHOOL BUNSBEEK
vr 21 september '18

DSC_0015Samen starten met anderen … het geeft je het bemoedigend gevoel dat je er niet alleen voor staat. Samen de start van een nieuw jaar kunnen vieren, dat is dus zeker de moeite waard. Op donderdagvoormiddag 20 september ’18 vond de eerste eucharistieviering van het nieuwe schooljaar plaats voor leerlingen, leerkrachten en (groot-)ouders van de school “De Duizendpoot” in de Sint-Quirinuskerk van Bunsbeek. Een uurtje samen bidden, zingen, luisteren en bezinnen.

We wensen alle leerlingen, leerkrachten en ouders een fantastisch schooljaar toe!

GLABBEEKSE KLOKKEN LUIDEN VOOR VREDE OP 21 SEPTEMBER
do 20 september '18

F4275k38Het aartsbisdom Mechelen-Brussel neemt samen met vele andere bisdommen in Europa, waaronder alle Belgische, deel aan het initiatief om op 21 september 2018 alle kerkklokken te luiden ter gelegenheid van de internationale VN-dag voor de Vrede.

Aan alle plaatselijke verantwoordelijken wordt gevraagd de kerkklokken te laten luiden tussen 18 uur en 18.15 uur. Ook de klokken van de zes Glabbeekse kerken zullen luiden op vrijdag 21 september om 18.10 uur.

Ook op 11 november 2018 willen we alle kerkklokken van ons land laten luiden voor de vrede. En dat om 11 uur ter gelegenheid van honderd jaar wapenstilstand Wereldoorlog I. Tevens wordt gevraagd op die dag om 11.30 uur ook alle beiaarden te laten klinken.

SCHOOLVIERING BUNSBEEK
wo 19 september '18

uitnodiging

INSCHRIJVINGEN VORMSEL/PLECHTIGE COMMUNIE 2019
wo 19 september '18

6184bd68-3484-4b0f-95cb-e884df3b17c7.jpegOuders die niet aanwezig konden zijn op het infomoment van vorige week kunnen zich ten laatste vandaag (19/09) inschrijven via gert.janssens@kerk-lubbeekglabbeek.be of via 0474 72 14 82.

Wie zeg jij dat ik ben?
ma 17 september '18

Zondag 16 september 2018 – 24ste zondag door het jaar (jaar B)

Onlangs las ik van een bekend schrijver en theoloog dat hij een toespraak had gehouden voor mensen van de Engelse luchtmacht. En toen hij zijn uiteenzetting over God had beëindigd stond er een oude, wat stugge officier recht en die zei: “Ik heb hier allemaal niks aan. Maar ik ben echt wel een religieus mens. Ik weet dat er een God is. Ik heb Hem gevoeld, helemaal alleen ’s nachts in de woestijn. Het geweldige mysterie. En daarom geloof ik nu juist niet in al die keurige leerstellingen en formules over God. Die zijn allemaal zo nietig en betweterig en zo onwerkelijk, als je weet waar het echt om gaat”.
Ik denk dat die man daar in de woestijn een authentieke godservaring heeft gehad. En je zou als lezer wensen dat hij ook de moeite gedaan had om wat hij daar ervaren heeft wat nader te omschrijven. In ieder geval is wat deze officier in de woestijn had meegemaakt voor hem oneindig veel meer werkelijkheid dan de nogal muffe taal van dogmatische en theologische formuleringen.

(On)vruchtbaar
Alleen: je kan er zo weinig mee doen. Het is dan wel een overweldigende ervaring, maar als ze niet kan geduid worden komt er ook niets uit voort.
Terwijl Bijbel, theologie en kerkelijke leer ook gebaseerd zijn op honderden, duizenden van die godservaringen. Maar dan ervaringen waarin de theologie een lijn, een richting ontdekt zoals een wetenschapper verbanden en wetmatigheden ontdekt in fysische fenomenen. En dan worden die godservaringen natuurlijk hanteerbaar, ze wijzen een richting aan en ze nodigen uit tot engagement. Ze worden vruchtbaar. Het is dankzij die leer en die theologie dat wij begrijpen dat al die godservaringen een appel zijn, een oproep om als mens op een bepaalde manier in het leven te staan.
Godservaringen zijn (vermoed ik) bijzonder aangenaam omdat ze je bevestigen en zekerheid geven en je (volgens de verslagen) helemaal overhoop gehaald maar gelukkig achterlaten. Het gevaar is dus zeer groot dat men ze gaat zoeken omwille van het genotsaspect en er verder niets mee doet.

Vaag
Dat is ook het aantrekkelijke van een vage religie. God ervaren in de natuur en in de kunst en dat soort dingen. Het is aangenaam en het verplicht je tot niets. Erger wordt het natuurlijk als je ook nog gaat grasduinen in boekjes over “kosmische energieën”, over “mystieke plaatsen” en “magische stenen”. De bedoeling van dat soort vage religiositeit is duidelijk: je bevestigen in het vooral bezig zijn met jezelf, met je persoonlijk happygevoel. Maar ik heb niet de indruk dat dat erg goed lukt. De kans is zelfs groot dat, als je met die dingen bezig bent, je nooit nog het bos uitkomt, nooit nog echt van de zon zult genieten.

Inzet
Het geloof van Jezus bevrijdt je juist van het obsessief met jezelf bezig te zijn.
Het bevrijdt je van het voortdurend zoeken naar genietingen voor jezelf.
Het leert je je in te zetten voor anderen. Wie erop ingaat merkt dat hij precies dáárdoor gelukkig wordt. Terwijl je anderen probeert gelukkig te maken, merk je dat je, zonder het te zoeken, zelf gelukkig geworden bent. En daarmee is meteen ook de naam van Jezus gevallen. Als christenen hebben wij resoluut elke vorm van vage religiositeit achter ons gelaten. Als christenen geloven wij dat wij via onze ervaring en ons verstand steeds verder kunnen doordringen in de ons omringende werkelijkheid, maar niet in de maker ervan. God blijft de gans-Andere, die wij nooit helemaal kunnen vatten en begrijpen. Als Hij wilde dat wij Hem enigszins kenden, dan was de enige mogelijkheid die Hij had: zich zelf aan ons kenbaar te maken. En wel op de enige manier die voor ons begrijpelijk is: in een mens.

Menswording
Het kernpunt van ons geloof is dat Hij dat in Jezus inderdaad ook gedaan heeft.
Dat op een welbepaald moment in onze geschiedenis die menswording heeft plaatsgevonden. “Menswording” klinkt nogal mythisch. Vooral ook omdat het verhaal errond van mythische elementen doorspekt is (nieuwe ster, maagdelijke geboorte). Maar het feit zelf van de menswording hoeft helemaal niet mythisch gedacht te worden. Wij geloven toch ook van mensen als Franciscus van Assisi, Pater Damiaan en Moeder Theresa dat God zich via hen aan ons liet kennen. Dat God zich op bepaalde momenten in hun leven en via bepaalde daden die ze stelden, aan ons openbaarde. Waarom zou God zich dan in één bepaalde mens, in Jezus, niet helemaal aan ons kunnen laten kennen. Zodat we van Jezus kunnen zeggen dat Hij God was in de gestalte van een mens. Ik heb daar in ieder geval altijd weinig moeite mee gehad.

Relevant
En ik denk ook dat de meeste hedendaagse mensen die hun interesse voor het geloof verliezen niet dáár op afknappen. Wel op wat wij van Jezus gemaakt hebben. Als Jezus alleen maar de uitvinder is van de christelijke waarden, dan is Hij een soort leraar, een moralist, Iemand die zegt hoe we moeten leven. Dan staat hij op dezelfde hoogte als Plato en Aristoteles of zelfs van Etienne Vermeersch en Maggie De Block. Dan is Hij interessant voor een vraag in een televisiequiz, maar heeft hij verder niet zoveel impact op mijn leven. Als Jezus echter God zelf is in de gestalte van een mens, de levende Verrezen Heer, die ook vandaag mijn metgezel wil zijn, die met mij spreekt en zin en kleur aan mijn leven wil geven, dan wordt Hij ineens heel relevant, ook voor jongeren, ook voor mensen van vandaag.

PASTORIETUIN GLABBEEK DECOR VOOR KUBB-TORNOOI JH BUNKER
zo 16 september '18

Op 14, 15 en 16 september 2018 organiseerde de JH BUNKER haar traditionele “Bunker Kermis” in Glabbeek. Net zoals vorig jaar waren de kermisgangers voor het kubb-tornooi te gast in de voortuin van de Pastorie van Glabbeek op zondagnamiddag. Twaalf ploegen (met telkens vier tot zes spelers) namen deel. Kubb is een Zweeds buitenspel, waarbij de spelers houten blokken van het andere team omver moeten gooien door er houten stokken tegenaan te gooien. Team “TWISTED KUBB” werd de uiteindelijke winnaar. Proficiat!

foto’s: Guy Neyns

VRIJWILLIGSTERS VERKOPEN 700 AZALEA’S VOOR KOM OP TEGEN KANKER
za 15 september '18

Op vrijdag 14 en zaterdag 15 september ’18 verkochten de enthousiaste dames van KVLV Glabbeek-Zuurbemde niet minder dan 700 (!) azaleaplantjes huis-aan-huis in Glabbeek, Zuurbemde en Kapellen en aan Spar Glabbeek ten voordele van Kom op tegen Kanker.

De opbrengt van het nationale plantjesweekend zal gebruikt worden voor steun- en zorgprojecten voor kankerpatiënten en hun naasten. Er worden onder meer speciale activiteiten georganiseerd voor kinderen en jongeren met kanker. Patiënten die het door hun ziekte financieel moeilijk krijgen, kunnen rekenen op steun uit het Kankerfonds. De Kankerlijn biedt een luisterend oor aan patiënten en hun naasten. Dat doen ook de vele zorgvrijwilligers in de Vlaamse ziekenhuizen. Een deel van de opbrengst gaat ook naar palliatieve zorg en lotgenotengroepen.
Meer hierover op www.komoptegenkanker.be/opbrengst

Hartelijk dank voor uw steun!
#plantjesweekend

OVER DE KLOKKEN VAN DE GLABBEEKSE KERKEN
do 13 september '18

F4275d36Morgenavond (vrijdag 14 september) stelt de Heemkundige Kring van Glabbeek haar Jaarboek 2018 voor in GC De Roos. Eén van de onderwerpen in het boek is de “De klokken van de Glabbeekse kerken”: een artikel van de hand van Jef Teugels en Werner Wouters.
U bent van harte welkom!

Meer info op www.heemkunde-glabbeek.be

Pagina's